A LEGO® robotok 

LEGO® Robot építése szakkörön

LEGO® Robot építése szakkörön

A Klebersberg központ által az EFOP-3.2.4-16-2016-00001 azonosító számú"Digitális kompetencia fejlesztése" című kiemelt uniós projekt keretén belül elvégezhettem a Robotika a mindennapi pedagógiai gyakorlatban pedagógus továbbképzést. A tanfolyam sikeres teljesítése utána a Mezőcsokonyai Általános Iskolában robotika szakkört tartok heti rendszereséggel a 4. évfolyamos diákoknak. A délutáni elfoglaltságok megszervezéséhez nagy segítségemre volt a LEGO® Education készlet. Ebben a fejezetben egy szakköri foglalkozást fogok bemutatni a LEGO® Education SPIKE™ készlet segítségével, az ott készült saját képek a mellékletek fejezetben megtalálhatóak. A gyerekek mindig nagy örömmel és érdeklődéssel várják a szakkört, az időt viszont tudni kell jól beosztani, mert a koncentrációjuk a délután során már kissé tompul, ezért mindig törekszem a lehető legérthetőbb és legváltozatosabb feladatokat elvégezni velük. A robotok építése nagyon izgalmas és érdekes feladat számukra. A LEGO® hivatalos webol-dalán rengeteg projektfeladat közül lehet választani, amikhez ingyenes hozzá férést biztosít a gyártó. Egy saját készítésű robotot fogok most bemutatni, amit 2022 március 22.-én építettem meg a gyerekekkel. Az alapötletet a szélmalmok adták és egy olyan program megírása, ahol megvizsgálhatják a gyerekek a különböző szélerősségeknél a malomlapátok gyorsaságának mozgását. Az iskolában rendelkezésre álló készletek száma miatt a tanulók előre kialakított párokban dolgoztak. Az szakkör elején motivációnak megnéztük a Máig működő szélmalom Hollandiában című videót, ahol a diákok röviden megismerhették a malom működésének elvét, és már el is kezdtek ötletelni, hogyan lehetne megvalósítani a szerkezetet az építőkészlet segít-ségével. Ezután egy kicsit beszélgettünk a szélmalom funkciójáról, a liszt őrölésről és a régi molnárok életről.

.


A ráhangolódás után elkezdtük a közös építést lépésről lépésre. Mivel az építési kézikönyv készítő szoftverből csak fizetős programot találtam, ezért a saját fényképeim alapján építettük meg a modellt.


Első lépésnek kiválasztottuk a nagy sárga lapos alapkockát, ami minden készletben megtalálható és remekül alkalmazható talapzatok készítéséhez. Az alap kiválasztása után a Hu-bot csatlakoztattuk négy darab fekete kapocs segítségével a talphoz. Négy 15-ös méretű fekete építő rúdból és négy darab 13-as méretű világoskék építő rúdból kialakítottuk a malom testét. A nagy motort helyeztük a rudak közé és egy elasztikus nagy kerék segítségével csatlakoztattuk a motorhoz a négy lapátot. A gyerekek ötlete alapján egy nyomásérzékelő szenzort is beépítet-tünk, hogy gombnyomásra induljon a program, tehát a virtuális szellő. Mivel a csoport már év eleje óta jár a foglalkozásaimra nem használtam kész programsort, hanem az előzetes ismere-teik alapján kellett a gyerekeknek a robotot mozgásra bírni. Ezek a feladatok nagyon jól fej-lesztik a logikát, a csoportban való munkát, a kreativitást, és a problémamegoldó képességet egyaránt. Az egész LEGO® készlet család ezeket az alapvető informatikai képességeket igyek-szik fejleszteni látható sikerekkel. A diákoknak néha olyan dolgok és megoldások jutnak az eszükbe, amik nekem fel sem tűnnek. A mai gyermekek már a digitális világban nőnek fel és készség szinten használják a különböző informatikai eszközöket, az én generációm pedig digi-tális bevándorlónak számít, hiszen mi még éltünk abban a korban amikor az informatika gye-rekcipőben járt és még kicsit elérhetetlennek éreztük az egyes digitális termékeket hazánkban. (Solymos, 2019) Az építés befejeztével megbeszéltük, hogy a HUB-on az A jelű csatlakozási pontra kötjük a nyomásérzékelő szenzort, a B jelű csatlakozóra pedig a nagy motor került. A digitális kivetítőn pedig megnéztünk egy újabb érdekes filmet a szélmalom működésének elvé-ről Újra őröl a szentiváni szélmalom7 címmel, hogy a gyerekek még átfogóbb képet kapjanak a szerkezetről és az eszköz funkcióiról. A kisfilm megnézése előtt megfigyelési szempontot kap-tak a gyerekek, hogy szerintük mi mozgathatja a szélmalmot, mivel őrölik meg a gabonát, és milyen kerekek segítségével jut el a nagylapátok által termelt energia a malom őrlő részébe. A diákok nagyon szeretik az ismeretterjesztő kisfilmeket és megfigyeléseim szerint a vizuálisan látott és hallott dolgokat jobban megértik és megjegyzik. Nagyon szeretnek kommunikálni, de arra oda kell figyelni, hogy sokszor elkalandoznak a gondolataik és teljesen más témáról kez-denek el beszélni, ilyenkor egy pár ügyes kérdéssel vissza kell őket terelni az adott feladat irá-nyába. Mivel ez egy szakköri foglalkozás, mindig figyelek arra, hogy adjak teret a gyerekeknek kibontakozni és saját kreativitásukat és problémamegoldó képességüket használva oldják meg a különböző feladatokat a délutáni elfoglaltság alkalmával. A robot megépítése után mindig meghallgatom az ötleteiket a robot továbbfejlesztésére, sokat beszélgetünk mielőtt rátérünk a programozási felületre.


Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el
Sütiket használunk, hogy biztosítsuk a weboldal megfelelő működését és biztonságát, valamint hogy a lehető legjobb felhasználói élményt kínáljuk Neked.

Haladó beállítások

Itt testreszabhatod a süti beállításokat. Engedélyezd vagy tiltsd le a következő kategóriákat, és mentsd el a módosításokat.

Az alapvető sütik elengedhetetlenek weboldal biztonságos és helyes működéséhez, valamint a regisztrációs folyamathoz.
A funkcionális sütik megjegyzik a weboldallal kapcsolatos preferenciákat és lehetővé teszik annak testreszabását.
A teljesítmény sütik figyelik a weboldal teljesítményét.
A marketing sütik lehetővé teszik, hogy mérjük és elemezzük weboldalunk teljesítményét.